Από τη Στελλίνα Μαργαριτίδου.
Ο κορονοϊός μας…εμπνέει
Μπορεί τα μαθήματα να γίνονται εδώ και μήνες μέσω της
τηλεκπαίδευσης, ωστόσο η τεχνολογία, η ευρηματικότητα των
μαθητών, το μεράκι και το ταλέντο τους έδωσαν και φέτος σε μια
ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για την Ανθρωπότητα, όχι μόνο καινοτόμες
εφαρμογές, και πρωτότυπες εργασίες, αλλά κυρίως την ελπίδα ότι η
δραστήρια και μαχητική νέα γενιά μπορεί να δημιουργήσει τις
συνθήκες για ένα καλύτερο μέλλον.
Εφαρμογές ρομποτικής, παιχνίδια, ασκήσεις γυμναστικής αλλά και
μελέτες με αντικείμενο την πανδημία και το αποτύπωμά της στην
καθημερινότητά μας ή εμπνευσμένες από αυτές, παρουσιάζουν οι
μαθητές όλων των βαθμίδων που παίρνουν μέρος στο 13 ο Μαθητικό
Συνέδριο Πληροφορικής.
Για 13η συνεχή χρονιά , στο πλαίσιο του Μαθητικού Συνεδρίου
Πληροφορικής που γίνεται για 2 η φορά διαδικτυακά, από τις 20 έως τις
23 Απριλίου, οι μαθητές της Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζουν
περισσότερες από 100 ερευνητικές εργασίες , από 80 σχολικές μονάδες
και συμμετέχουν εξ αποστάσεως σε ένα τριήμερο εκπαίδευσης,
καινοτομίας, διάδρασης και ευρηματικότητας περισσότεροι από 900
μαθητές και 190 εκπαιδευτικοί
Οι μαθητές αντιμετωπίζουν την πανδημία
Ένα καινοτόμο αποτελεσματικό σύστημα εξαερισμού σχολικών
αιθουσών δημιούργησαν οι μαθητές του Πειραματικού Γυμνασίου του
ΑΠΘ.
Μαθητές από το Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας προτείνουν ένα ρομπότ
που δίνει ανέπαφα αντισηπτικό στους χρήστες.
Το 1 ο Γενικό Λύκειο Αγίου Αθανασίου παρουσιάζει σύστημα
καταμέτρησης ατόμων εντός των καταστημάτων, ώστε να πληρούνται
οι όροι αποφυγής συνωστισμού. Παράλληλα γίνεται και θερμομέτρηση
πελατών.
Μία εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης από το Γυμνάσιο Ελληνογαλλικής
σχολής Καλαμαρί υπόσχεται να δώσει λύση αναγνώρισης χρήσης
μάσκας σε δημόσιους χώρους, ώστε να γίνονται οι απαραίτητες
συστάσεις λόγω της πανδημίας.
Η επανάσταση του 1821 , 200 χρόνια μετά με το πρίσμα της
τεχνολογίας
Εφαρμογές, ιστοσελίδες, αλλά και παιχνίδια εμπνευσμένα από την
Επανάσταση του 1821. Οι μαθητές συνδυάζουν τις σύγχρονες
τεχνολογικές εφαρμογές για την ιστορία, μεταφέροντάς την έτσι στη
δική τους και στις επόμενες γενιές…
Στην κατηγορία εφαρμογές έχουμε την εργασία Η επανάσταση
του 1821 μέσα από το Scratch του 7oυ Σχολείου Αμπελοκήπων
και το έργο 1821-Τέσσερα ψηφία «ξεσηκώνονται» για να
«προγραμματίσουν» την Επανάσταση από το Δημοτικό Σχολείο
Φρυγανιώτη. Επίσης η ομάδα μαθητών του 6 ου Δημοτικού
Σχολείουεμπνέονται και δημιουργούν μία ιδιαίτερη εφαρμογή
για το 1821 και την Ελληνική Επανάσταση
Στην κατηγορία Gamelandέχουμε το Δωμάτιο Απόδρασης 1821
από το 1 ο Δημοτικό Σχολείο Πυλαίας. Επιπλέον παιχνίδια scratch
εμπνευσμένα από το 1821 έχουμε από το 2ο Δημοτικό Σχολείο
και το 7 ο Δημοτικό Σχολείο Αμπελοκήπων.
Στην κατηγορία websites έχουμε τους μαθητές από το 1 ο
Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς που μας παρουσιάζουν την εργασία
τους με τίτλο Ταξιδεύοντας προς την Ελευθερία Ιστορικός
περίπατος σε πρόσωπα και γεγονότα της Ελληνικής
Επανάστασης του 1821. Ενας ιδιαίτερος
Ιστότοποςπαρουσιάζεται, με τίτλο «Το 1821 στα παλιά
αναγνωστικά του Δημοτικού Σχολείου» από 9 ο Δημοτικό Σχολείο
Κατερίνης. Ενώ μία σύμπραξη σχολείων της Πιερίας – 2 ο Δημ
Σχολείο Κολινδρού, 2 ο ΔημΣχολείοΛιτοχώρου- 9 ο Δημοτικό
Σχολείο Κότρινας και Δημοτικό Σχολείο Ελάφου-Εξοχής μας
μεταφέρουν στο 1821 στα παλια αναγνωστικά. Τέλος το
Γυμνάσιο Φρυγανιώτη μας βάζει στο κλιμα για την μεγάλη
γιορτή της Ελευθερίας.
Εφαρμογές μαθητών με στόχο την κοινωνική προσφορά
Οι μαθητές της Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζουν σειρά
εφαρμογών, ώστε να βελτιώνεται η καθημερινότητα των ατόμων με
ειδικές ανάγκες.
Το 13 ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς προτείνει το ρομπότ-αμφίδρομο
μεταφραστή Braille, που προορίζεται για τυφλούς
4 ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς μας παρουσιάζει android εφαρμογή
για ανθρώπους με μειωμένη όραση, ώστε να προσαρμόζονται στο
φυσικό τους περιβάλλον μέσω αισθητήρων. Το ίδιο σχολείο έχει
ετοιμάσει και μια πρωτότυπη εφαρμογή android για εύρεση ράμπας σε
πεζοδρόμια για άτομα με αναπηρία.
Οι μαθητές από το Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου
Μακεδονίας δημιούργησαν μια εφαρμογή με την οποία άτομα με
μερική ή ολική απώλεια όρασης διευκολύνονται ώστε να αναγνωρίσουν
τα χρώματα.
Μια διαδραστική εφαρμογή, η οποία απευθύνεται σε άτομα με ειδικές
μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση και μπορεί να μετατρέψει ένα
οποιοδήποτε κείμενο σε αρχείο ήχου – με το πάτημα ενός κουμπιού –
είναι η πρόταση από τους μαθητές του ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης.
Οι μαθητές της σύμπραξης σχολείων του 5ου και 1ου ΓΕΛ Σερρών, του
1ου ΕΠΑΛ Καβάλας και του ΕΕΕΕΚ Σερρών, κατασκεύασαν το ρομπότ
«ΠΑΙΣ», το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη, την ανάπτυξη και
την έκφραση δεξιοτήτων παιδιών που έχουν αυτισμό και κινητικά
προβλήματα.
Η κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον
Η κλιματική αλλαγή και οι ραγδαίες πλέον αλλαγές που φέρνει στη ζωή
μας, είναι ένα θέμα που απασχολεί όλο και περισσότερο την
ανθρωπότητα και γίνεται αφορμή για να αναπτύξουν τα παιδιά την
ευρηματικότητα και την καινοτομία τους.
Οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ Ωραιοκάστρου, παρουσιάζουν το σύστημα
ανίχνευσης πυρκαγιάς σε δασικές εκτάσεις με χρήση αισθητήρων
ανίχνευσης καπνού και ελέγχου θερμοκρασίας, ενώ παράλληλα
υπάρχει εποπτεία από μη επανδρωμένο μέσο ελέγχου.
Έναν ιδιαίτερο σεισμογράφο – γεώφωνο μας προτείνουν οι μαθητές
του 2 ου Γενικού Λυκείου Καλαμαριάς, ο οποίος μέσω ενός συστήματος
μέτρησης μηχανικών δονήσεων και μηχανικών ταλαντώσεων μάζας
ελατηρίου καθώς και λογισμικού επεξεργασίας σήματος πραγματοποιεί
μετρήσεις σεισμικών κυμάτων.
Τους δικούς τους μετεωρολογικούς σταθμούς έχουν κατασκευάσει οι
μαθητές από το Γυμνάσιο Βιωματικής Μάθησης και από το Πειραματικό
Γυμνάσιο του ΑΠΘμε συλλογή και επεξεργασία μετεωρολογικών
δεδομένων μέσω μικροεπεξεργαστών και ειδικού λογισμικού.
Ρομπότ, Τεχνητή Νοημοσύνη και 3DBluetooth ηχείο
Την δική του πρόταση για τον Μελλοντικό Φύλακα Σχολείου έχει το 1 ο
ΕΠΑΛ Ελευθερίου Κορδελιού με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης,
αναγνωρίζοντας πρόσωπα μαθητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού
για τον έλεγχο της πρόσβασης και την προστασία της σχολικής μονάδας.
Μία εφαρμογή από το Λύκειο του Κολλεγίου Ανατόλια, μας υπόσχεται
έλεγχο και πρόληψη επιβλαβών συνηθειών κατά την πολύωρη χρήση
υπολογιστή.
Μαθητές από το 5 ο Δημοτικό Σχολείο Περαίας προτείνουν το σύστημα
ασύρματης επίβλεψης ολιγομελών ομάδων, προτρέποντας
εκπαιδευτικούς να το χρησιμοποιήσουν για τον έλεγχο της παρουσίας
των μαθητών τους και για την έγκαιρη ειδοποίηση, σε περίπτωση
απομάκρυνσης ενός μαθητή.
Ομάδα μαθητών από το ΕΚ Ευόσμου προσομοίωσε και μοντελοποίησε
τα σχολικά εργαστήρια των επαγγελματικών λυκείων διατυπώνοντας
προτάσεις και βελτιώσεις σχεδίασης μέσω ενός ειδικού λογισμικού.
Μία ρομποτική κατασκευή από την σύμπραξη Γυμνασίου Κοπανού και
2 ου Γυμνασίου Νάουσας φιλοδοξεί να κάνει πιο εύκολο το δίπλωμα
ρούχων στο σπίτι, ενεργώντας αυτόματα, μόλις ο αισθητήρας
αντιληφθεί την κίνηση του χεριού.
Οι μικροίμαθητές του 5ου Δημοτικού Σχολείου Βέροιας δημιουργούν
ένα τριασδιάστατο μπρελόκ ενώμαθητές του Γυμνασίου Βιωματικής
Μάθησης, παρουσιάζουν ένα δικό τους δημιούργημα: ένα 3DBluetooth
ηχείο, πλήρως λειτουργικό.
Δεκάδες άλλες εργασίες θα παρουσιαστούν μέσα στο τετραήμερο 20-23
Απριλίου. Παιχνίδια γνώσεων και ψυχαγωγίας, εφαρμογές για
κινητά,ρομποτικές κατασκευές, έρευνες και δημοσκοπήσεις, projectsγια
την ασφάλεια στο διαδίκτυο, ιστορικές οπτικοακουστικές έρευνες για
την επέτειο των 200 ετών από το 1821, μαθητικοί ιστότοποι,
ηλεκτρονικά μαθητικά έντυπα, animation, comicsκαθώς και
μουσικέςεφαρμογές.
Για τη μετάδοση
Το συνέδριο θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω του καναλιού Youtube της
Περιφερειακής Διεύθυνσης Α/θμιας& Β/θμιαςΕκπαίδευσης Κεντρικής
Μακεδονίας στην ιστοσελίδα: www.math-syn-pli.gr.Παράλληλα θα
μεταδοθεί και μέσω της Υπηρεσίας Μεταδόσεων του Πανελλήνιου
Σχολικού Δικτύου καθώς και μέσω των socialmediaτου ΝΟΗΣΙΣ.
Για άλλη μία χρονιά χορηγός Επικοινωνίας θα είναι η δημόσια
τηλεόραση ΕΡΤ3και οι δημόσιοι ραδιοφωνικού σταθμοί 102FM&
958FM.
Την ευθύνη της διοργάνωσης έχει η Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας&
Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, το Ίδρυμα ΝΟΗΣΙΣ-Κέντρο
Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας, το σωματείο Φίλοι του
Ιδρύματος Κ.Δ.Ε.Μ.Τ. και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου
Πληροφορικής.
Το συνέδριο διοργανώνεται υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας
και Θρησκευμάτων.
Όλο το πρόγραμμα του Συνεδρίου
https://www.noesis.edu.gr/wp-content/uploads/2021/03/synedrio-
program-3.pdf