Μπεκτασήδες: Η μυστικιστική ισλαμική αίρεση που θα αποκτήσει αυτόνομο κράτος στην Αλβανία

ΑΠΊΣΤΕΥΤΑ ΕΛΛΑΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η σέκτα των Μπεκτασήδων (Bektaşi) δερβίσηδων ανήκει στο Σούφι Ισλάμ και αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας του Ισλάμ στη Μέση Ανατολή, τη Μικρά Ασία και τα Βαλκάνια κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής περίοδου. Είναι ένα κράμα Μουσουλμανικής πίστης, Χριστιανικού Ορθόδοξου μοναχισμού και Τεκτονικού μυστικιστισμού. Οι πιστοί της αίρεσης είναι μονογαμικοί, τρώνε χοιρινό κρέας και πίνουν αλκοόλ.

Οι Μπεκτασήδες για το Ισλαμ είναι ότι περίπου οι Ιππότες Ναϊτες για τον Χριστιανισμό, δηλαδή ένα αιρετικό, μυστικιστικό τάγμα με κάθετη δομή, ιεραρχεία, με ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής ναούς αλλά και οικονομική δύναμη.

Επί αιώνες το τάγμα των Μπεκτασήδων εκμεταλευόταν τα κερδοφόρα ορυχεία αλατιού της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Μάλιστα το αλάτι από εκείνα τα ορυχεία ονομαζόταν Χατζί Μπεκτάς.

Οι Μπεκτασήδες, ρίζωσαν και αναπτύχθηκαν στα λαϊκά στρώματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Στον πυρήνα της ιδεολογίας τους, βρίσκεται το Ισλάμ. Στο βάθος της ιδεολογίας τους, όμως, κρύβονται όλα τα ρεύματα της οθωμανικής ιστορίας, τα ήθη και τα έθιμα που προήλθαν από την εθνική ζωή των διάφορων λαών που ανακατεύτηκαν στις μετατοπίσεις των συνόρων του 13ου αιώνα. Από τούτο το συνονθύλευμα αναπτύχθηκε μια λαϊκή θρησκεία με στόχο της την άμεση επαφή του ανθρώπου με τη γνώση του Θεού.

Οι Μπεκτασήδες δεν έχουν κάποια δημόσια λατρευτική πρακτική. Στην πραγματικότητα, ολόκληρο το τελετουργικό του τάγματος των Μπεκτασήδων είναι καλυμμένο με απόλυτη μυστικότητα, γεγονός που έχει τροφοδοτήσει τους ερευνητές με μεγάλη περιέργεια. Αν μάλιστα προσθέσει κανείς τις πεποιθήσεις τους για την ελευθερία των γυναικών και την κατάργηση του φανατισμού στους θρησκευτικούς ηγέτες, δεν είναι να απορεί κανείς που με επίσημο διάταγμα καταργήθηκαν επίσημα από την τουρκική δημοκρατία εντός των συνόρων του εθνικού κράτους.

Το 1789 ανέβηκε στο θρόνο ο Σελίμ ο Γ΄, απόγονος του Μεχμέτ του Β΄. Συναισθανόμενος τον κίνδυνο που απειλούσε για την εξουσία του το ιδιαίτερα συντηρητικό τάγμα των Γενίτσαρων, θεώρησε ότι η επιβίωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν άμεσα εξαρτημένη από την καταστολή τους, όπως και από την καταστολή του τάγματος των Μπεκτασήδων. Λέγεται ότι ο Σελίμ ορκίστηκε να αποκεφαλίσει 70.000 Μπεκτασήδες, και όταν δεν μπόρεσε να βρει τόσους πολλούς για να εκτελέσει, διέταξε να κοπούν τα κεφάλια τους και να μετρούνται, μέχρις ότου συμπληρωθεί ο αριθμός!

Οι Μπεκτασήδες στην ΑλβανίαΗ ιδεολογία των Μπεκτασήδων πέρασε στην Αλβανία από το νησί της Κέρκυρας από τον Δερβίση Σαρί Σαλτίκ προς το τέλος του δέκατου πέμπτου αιώνα. Ίδρυσε επτά τεκέδες, συμπεριλαμβανομένου ενός στα βουνά πάνω από το Κρουζλ, όπου ο μύθος αναφέρει ότι σκότωσε ένα δράκο. Η σέκτα αυξήθηκε σε όλη τη χώρα, εκτός από στις περιοχές που είχαν ασπαστεί τον Καθολικισμό στο βορρά. Να σημειώσουμε ότι η καταστολή του Μεχμέτ του Β΄ συνδέεται και με το γεγονός ότι ο Αλή Πασάς Τεπελενλής, ο πολέμαρχος της Ηπείρου, άνηκε στην αίρεση των Μπεκτασήδων.Πολλοί από τους ηγέτες του Αλβανικού εθνικισμού ήταν Μπεκτασήδες, και το τάγμα διαμόρφωσε το «αριστερό» σκέλος του ισλαμικού φάσματος στα Βαλκάνια. Μετά από την καταστροφή των σωμάτων των Γενιτσάρων το 1826, πολλοί Μπαμπά και απλοί Δερβίσηδες Μπεκτασήδες διασκορπίστηκαν σε απομακρυσμένες περιοχές των Βαλκανίων μακριά από το χέρι της οθωμανικής κυβέρνησης. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου -ειδικά μετά την ακύρωση της προγραφής των Μπεκτασήδων το 1860- το τάγμα είχε επεκτείνει αρκετά την παρουσία του στη νότια Αλβανία.Στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, και ειδικά μετά τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1877-78, ενώ η Οθωμανική Αυτοκρατορία βρίσκονταν σε κατάσταση αποσύνθεσης, εκδηλώθηκε και το αποσχιστικό κίνημα των Αλβανών. Για να ελέγξουν την κατάσταση οι Οθωμανοί επιχείρησαν να επιβάλλουν την Τουρκική γλώσσα στους Αλβανούς όπως και στους Πομάκους.Αντιδρώντας, οι Αλβανοί σχημάτισαν μυστικές κοινότητες σε γειτονικές βαλκανικές χώρες και ίδρυσαν κρυφά σχολεία στοιχειώδους εκπαίδευσης στην Αλβανική γλώσσα. Στη συντήρηση της Αλβανικής γλώσσας συνέβαλε και το τάγμα των Μπεκτασήδων με τη λειτουργία κρυφών σχολείων κατά την ύστερη Τουρκοκρατία. Το 1902, ο σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ διέταξε το κλείσιμο των σχολείων και την απαγόρευση των βιβλίων στην Αλβανική γλώσσα. Τότε οι τεκέδες των Μπεκτασήδων σχημάτισαν ένα δίκτυο παράνομων σχολείων όπου μορφωμένοι Δερβίσηδες συντηρούσαν τον εθνικό πολιτισμό των Αλβανών.Το 1922 μια συνέλευση των εκπροσώπων από όλους τους τεκέδες της Αλβανίας διαχώρισε τη σχέση των Μπεκτασήδων με τον Ανώτατο Μπεκτάς, που είχε εγκατασταθεί στη νέα πρωτεύουσα της Άγκυρας, πριν την καταστολή του τάγματος από τον Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. Τα Τίρανα έγιναν έδρα του τάγματος και το 1929 αναγνωρίστηκε ως αυτόνομο μουσουλμανικό τάγμα, με νέο καταστατικό.

Κοινοποίησε το