Τέμπη- Αποκάλυψη: Όλη η αλήθεια για το σιδηροδρομικό δυστύχημα και αποκλειστικές φωτογραφίες

ΑΠΊΣΤΕΥΤΑ ΕΛΛΑΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΠΕΣ ΤΑ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Το site μας εξασφάλισε στοιχεία που αποδεικνύουν τις πραγματικές αιτίες του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, όπως αυτές καταγράφηκαν από εμπειρογνώμονες με έγγραφα στοιχεία και όχι με αερολογίες.

Οι παρακάτω πληροφορίες δεν αποτελούν μέρος του απόρρητου προανακριτικού υλικού αλλά προϊόν δημοσιογραφικής έρευνας και έτσι μπορούμε να σας τις παρουσιάσουμε.

Ας δούμε λοιπόν τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας καθώς και ανέκδοτες φωτογραφίες οι οποίες δεν συμπεριλήφθηκαν σε καμία δικογραφία.

Σύμφωνα με έκθεση πραγματογνωμοσύνης αναφορικά με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2020, η οποία παραγγέλθηκε από το Τμήμα Τροχαίας Λάρισας, οι πραγματογνώμονες που συνέταξαν αυτή, προς εξακρίβωση των συνθηκών και των αιτιών του
θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος (σύγκρουση κινούμενων τρένων), που συνέβη
στον Ευαγγελισμό της Λάρισας στη σιδηροδρομική χιλιομετρική θέση 371+600 της γραμμής
Πειραιώς – Πλατέως, διαπίστωσαν και βεβαίωσαν τα εξής:

Η επιβατική αμαξοστοιχία IC62 στις 28/02/2023 πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Αθήνα –
Θεσσαλονίκη.

Κατά την άφιξή της στο σταθμό Παλαιοφαρσάλου στην γραμμή ανόδου, η
αμαξοστοιχία IC62 καθυστέρησε την αναχώρησή της κατά 48 λεπτά της ώρας περίπου.

Η καθυστέρηση οφείλονταν σε βλάβη της ηλεκτροδότησης στη γραμμή ανόδου στο τμήμα
Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα, με αποτέλεσμα την αναμονή της αμαξοστοιχίας στο σταθμό
Παλαιoφαρσάλου έως ότου καταστεί διαθέσιμη η γραμμή καθόδου.

Στις 22.38 (καταγραφή στο βιβλίο Εξασφάλισης Κυκλοφορίας της 28/02/2023) η αμαξοστοιχία IC62 αναχωρεί από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλου στην γραμμή καθόδου, λόγω της συνεχιζόμενης βλάβης στην ηλεκτροδότηση της γραμμής ανόδου, έως το σταθμό της Λάρισας.

Εισερχόμενη στο σταθμό της Λάρισας, η αμαξοστοιχία IC62 μεταβαίνει στην γραμμή ανόδου, όπου και πραγματοποιεί στάση για την επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών στις 23.02. Στις 23.06 η αμαξοστοιχία IC62 αναχωρεί από το σταθμό Λάρισας με προορισμό την Θεσσαλονίκη από την γραμμή ανόδου και λίγο μετά το σταθμό της Λάρισας και συγκεκριμένα στο ύψος του κλειδιού διακλάδωσης σιδηροτροχιών Νο118 (περίπου στο ύψος της οδού Καραγάτση) μεταβαίνει στην γραμμή καθόδου λόγω της θέσης του κλειδιού Νο118 σε παρακαμπτήριο.

Η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503 στις 28/02/2023 πραγματοποιούσε το δρομολόγιο
Θεσσαλονίκη – Πειραιάς. Στις 23.03 (καταγραφή στο βιβλίο Εξασφάλισης Κυκλοφορίας της
28/02/2023) διέρχεται του σταθμού των Νέων Πόρων στην γραμμή καθόδου και συνεχίζει την
διαδρομή για τον Πειραιά.

Το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα (μετωπική σύγκρουση των κινούμενων τρένων)
συνέβη, όπως προαναφέρθηκε, πλησίον του οικισμού Ευαγγελισμού της Λάρισας στη χιλιομετρική
θέση 371+600 της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιώς – Πλατέως την 28/02/2023 και περί ώρα
23:18’, όταν η ανωτέρω υπ’ αρίθμ. IC62 αμαξοστοιχία κινούμενη στην γραμμή καθόδου, με πορεία
προς Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με την ανωτέρω υπ’ αρίθμ. 63503 εμπορευματική
αμαξοστοιχία, κινούμενη στο ίδιο ρεύμα με πορεία προς Πειραιά της γραμμής καθόδου, με
αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό 57 ατόμων και τον τραυματισμό 180 ατόμων, καθώς και
την καταστροφή μέρους των αμαξοστοιχιών και εγκαταστάσεων της σιδηροδρομικής γραμμής.

Με το έγγραφο με αρ. πρωτ. 9055036/23-12-2022 της Δ/νσης Κυκλοφορίας Ο.Σ.Ε. (Παράρτημα 1)
με θέμα “Τροποποιήσεις και χρηστικές πληροφορίες για τα συστήματα σηματοδότησης των
σταθμών του τμήματος Δοξαράς-Λάρισα” τέθηκε σε πλήρη και κανονική λειτουργία ο Τοπικός
Πίνακας Χειρισμών του σταθμού της Λάρισας, ενώ επισημαίνεται ότι “… Οι σταθμάρχες Λάρισας,
υποχρεωτικά, θα σχηματίζουν τη διαδρομή µε τη χρήση κομβίων αφετηρίας-στόχου. Τα
φωτοσήματα εξόδου θα παραμένουν κλειστά και η υπέρβασή τους θα γίνεται µε εντολή του
Σταθμάρχη, αφού πρώτα βεβαιωθεί ότι σχημάτισε την κατάλληλη διαδρομή και ότι συντρέχουν οι
συνθήκες ελευθερίας του τμήματος αποκλεισμού ως τον επόμενο εν υπηρεσία σταθμό
”.

Ο Τοπικός Πίνακας Χειρισμών του σταθμαρχείου Λάρισας (βλ. Φώτο 8) έχει την δυνατότητα να
απεικονίσει, εντός της εμβέλειας του, την κατάσταση των κλειδιών γραμμής (κύρια θέση ή
παρακαμπτήριος) όπως, επίσης, και την κατάληψη των κυκλωμάτων γραμμής από το τρένο και κατ’
επέκταση την κίνηση του συρμού στο πεδίο ελέγχου του πίνακα, με το διαδοχικό άναμμα των
φωτεινών ενδείξεων (κόκκινα led) ανά κύκλωμα γραμμής.

Έχει, επίσης, την δυνατότητα χειροκίνητου ελέγχου των κλειδιών γραμμής (να τα θέσει δηλαδή σε κύρια θέση ή σε παρακαμπτήριο με την βοήθεια κλειθροδιακοπτών επ’ αυτού) ή αυτόματου ελέγχου αυτών, με τη χρήση χάραξης μιας διαδρομής. Χάραξη διαδρομής στον Τοπικό Πίνακα Χειρισμών, ορίζεται ως ο σχηματισμός της διαδρομής του συρμού (εντός της εμβέλειας ελέγχου του πίνακα) με την χρήση κομβίων αφετηρίας-στόχου, όπου στην περίπτωση αυτή τα κλειδιά επί της γραμμής “γυρίζουν” αυτόματα σε κατάσταση κύρια ή παρακαμπτηρίου ανάλογα με την πορεία που θα ακολουθήσει ο συρμός.

Το άναμμα των κίτρινων φωτοδιόδων (led) σε ένα κύκλωμα γραμμής σημαίνει ότι “χαράχθηκε δρομολόγιο” για την διέλευση συρμού από το τμήμα γραμμής το οποίο είναι φωτεινό.

Με τη χάραξη του δρομολογίου και αφού οι αλλαγές ελεγχθούν στη σωστή θέση και οι λοιπές
συνθήκες ασφαλείας το επιτρέπουν, τότε το φωτόσημο ανοίγει για την είσοδο του τρένου, οι
κίτρινες φωτοδίοδοι παραμένουν φωτεινές μέχρι το τρένο να φτάσει στο κύκλωμα γραμμής, οπότε
σβήνουν και αντικαθίστανται από ομάδα ερυθρών φωτοδιόδων, που σημαίνει ότι υπάρχει τρένο
στο συγκεκριμένο κύκλωμα γραμμής.

Όλη η ανωτέρω διαδικασία χάραξης διαδρομής καθώς και οι φωτεινές ενδείξεις επί του Τοπικού
Πίνακα Χειρισμών διαπιστώθηκαν στις από 1.3.2023 και 7.3.2023 απο τις αυτοψίες των ειδικών, στο σταθμαρχείο Λάρισας.

Διαπιστώθηκε, επίσης, και η ένδειξη κατάληψης των κυκλωμάτων γραμμής επί του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών κατά τη διέλευση συρμού χωρίς την λειτουργία Χάραξης Διαδρομής (με το διαδοχικό άναμμα των κόκκινων φωτοδιόδων των κυκλωμάτων γραμμής που καταλάμβανε ο κινούμενος συρμός), γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο εκάστοτε σταθμάρχης έχει την δυνατότητα το οπτικού ελέγχου της κίνησης του τρένου και της πορείας που ακολουθεί στην εμβέλεια ελέγχου του ανωτέρω Τοπικού Πίνακα Χειρισμών.

Από την πραγματογνωμοσύνη γίνεται φανερό ότι η συνολική απόσταση ελέγχου του Τοπικού Πίνακα
Χειρισμών είναι περίπου 4 χλμ.

Η απόσταση από την αποβάθρα της γραμμής ανόδου έως το κλειδί Νο118 είναι περίπου 1400 μέτρα, ενώ η απόσταση που “βλέπει” ο σταθμάρχης την κίνηση του τρένου επί της γραμμής καθόδου, μετά το κλειδί Νο118, είναι περίπου 2000 μέτρα.

Γιατί δεν είδε ο σταθμάρχης το λάθος; Μήπως γιατί δεν ήταν εκεί;

Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ

Την 1.3.2023 και ώρα 7.30π.μ περίπου, πραγματοποιήθηκε την αυτοψία στο σταθμαρχείο Λάρισας απο εμπειρογνώμονες και επίσης πραγματοποιήθηκαν δοκιμές στη λειτουργία του κλειδιού Νο118 του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών με την παρουσία ενός εκ των πραγματογνωμόνων στο σταθμαρχείο και του άλλου πραγματογνώμονα επί της γραμμής και συγκεκριμένα στο κλειδί Νο118.

Πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές αλλαγές του κλειδιού Νο118 τόσο στην “κύρια” θέση του όσο και στην “παρακαμπτήριο”, οι οποίες διαπιστώθηκαν και επί της γραμμής.

Το κλειδί Νο118 ανταποκρίθηκε πλήρως στις εντολές του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών με τις αντίστοιχες ενδείξεις θέσεως να εμφανίζονται ορθά.

Πραγματοποιήθηκε, επίσης, δοκιμή τεχνητού σφάλματος στην λειτουργία του
κλειδιού Νο118 για να διαπιστωθεί η ορθή ένδειξη επί του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών, κατά την
οποία χρησιμοποιήθηκε, μικρών διαστάσεων, πέτρα για την “παρεμπόδιση” της αλλαγής του
κλειδιού, η οποία και παρουσιάστηκε στον Τοπικό Πίνακα Χειρισμών με την κίτρινη φωτοδίοδο του
κλειδιού να αναβοσβήνει.

Κατόπιν των ανωτέρω, διαπιστώθηκε η ορθή λειτουργία του κλειδιού Νο118 και η ορθή
ανταπόκρισή του στους χειρισμούς του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών.

Άρα αφού λειτουργούσαν όλα μια χαρά ποιός φταιεί για την απώλεια τόσων ζωών και την ταλαιπωρία τόσων ανθρώπων;

ΟΙ ΧΑΡΑΞΕΙΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ

Στο χρονικό διάσημα 24-27 Φεβρουαρίου, πραγματοποιούνταν κατά κύριο λόγω “χαράξεις” για τα δρομολόγια που διέρχονταν από το σταθμό της Λάρισας.

Συγκεκριμένα τόσο για το δρομολόγιο της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 όσο και για το δρομολόγιο της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 πραγματοποιήθηκε “χάραξη” και για τα τέσσερα προηγούμενα βράδια (24-27 Φεβρουαρίου).

Ωστόσο, το μοιραίο για πολλούς βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και συγκεκριμένα το χρονικό διάστημα 23.02 – 23.04 (ώρα αναχώρησης της IC62 από το σταθμό της Λάρισας, σύμφωνα με το βιβλίο εξασφάλισης υπηρεσίας) ΔΕΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ “ΧΑΡΑΞΗ” ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ της επιβατικής
αμαξοστοιχίας IC62 σύμφωνα με τα στοιχεία καταγραφής του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών.

Πως να πραγματοποιηθεί και από ποιόν;

ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΕΤΕΦΕΡΕ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΤΡΕΝΟ;

Πολλά ακούστηκαν για τα προϊόντα και τα υλικά που κουβαλούσε το μοιραίο εμπορικό τρένο, όμως τα περισσότερα από αυτά ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας καθώς από τα έγγραφα και από την έκθεση πραγματογνωμοσύνης που συντάχθηκε για λογαριασμό της Τροχαίας Λάρισας, οι συνολικά 13 φορτάμαξες μετέφεραν τα εξής προϊόντα:

Πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης (λαμαρίνες).

Ζωοτροφές και ακτινίδια.

Ηλεκτρολογικό υλικό.

Ενώ δύο από αυτές ήταν κενές περιεχομένου.

Ο συρμός ήταν ορθά σχηματισμένος σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες σχηματισμού εμπορικών
αμαξοστοιχιών και κατανομής των βαγονιών (train marshaling) ανάλογα με τα βάρη αυτών, που
ορίζουν τα βαριά οχήματα να τοποθετούνται στην αρχή της σύνθεσης (πίσω από τις μηχανές
κίνησης) και τα ελαφρύτερα ή τα κενά στο τέλος.

Η φόρτωση και ασφάλιση των εμπορευματοκιβωτίων ήταν ιδανική μιας και οι εν λόγω φορτάμαξες έφεραν ειδική θέση τοποθέτησης του κατά ISO 1161:1984 διεθνή περιστρεφόμενου συνδέσμου εμπορευματοκιβωτίων (container twist-lock).

Επίσης, η φόρτωση και ασφάλιση των μεταλλικών ελασμάτων (λαμαρινών), που αποτελούσαν και τα βαρέα οχήματα του συρμού, ήταν σύμφωνη με τα διεθνή πρότυπα.

ΜΕ ΠΟΙΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΚΙΝΟΥΝΤΑΝ ΤΑ ΤΡΕΝΑ;

Από την ανάκτηση των δεδομένων τους, προκύπτει ότι η στιγμιαία ταχύτητα της εμπορικής αμαξοστοιχίας 34 δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση ήταν περίπου 115 km/h, ενώ η ταχύτητα σύγκρουσης ήταν τα 95km/h περίπου.

Η ταχύτητα αυτή επιβεβαιώνεται και από την ανάλυση του συλλεχθέντος βιντεοσκοπικού
υλικού της εταιρείας MCK ΑΕ, όπου προ της σύγκρουσης εμφανίζονται δύο διαδοχικοί
σπινθήρες, μεταξύ του αγωγού ηλεκτροδότησης της γραμμής και των δύο παντογράφων
των ηλεκτραμαξών με διαφορά 21 καρέ (στιγμιοτύπων) του βίντεο.

Το εν λόγω βίντεο είναι των 30 καρέ (στιγμιοτύπων) ανά δευτερόλεπτο, συνεπώς, οι δύο σπινθήρες απέχουν χρονικά μεταξύ τους επτακόσια (700) χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Η απόσταση μεταξύ των δύο παντογράφων είναι ίση με το μήκος μιας ηλεκτράμαξας δηλαδή 19,6μ.

Με υπολογισμό των προαναφερθέντων στοιχείων η στιγμιαία ταχύτητα για την εμπορική αμαξοστοιχία, προ της σύγκρουσης, ανέρχεται στα 100,8km/h.

Συμπερασματικά λοιπόν, λαμβάνοντας υπόψη και την προϋπολογισθείσα μέση ωριαία ταχύτητα, η εμπορική αμαξοστοιχία, προ της σύγκρουσης, διατηρούσε στιγμιαία ταχύτητα κίνησης εντός του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας της γραμμής, ή πλησίον αυτού.

ΤΕΛΟΣ, Η ΕΚΡΗΞΗ ΚΑΙ Η ΦΩΤΙΑ…

Ταυτόχρονα με την αρχική λάμψη της σύγκρουσης υπήρξε μια πρώτη ηλεκτρική εκκένωση που
προκλήθηκε από την σύγκρουση της ηλεκτράμαξας της επιβατικής αμαξοστοιχίας με την κολώνα
μέσης τάσης της γραμμής καθόδου, η οποία ακολουθείται από μια δεύτερη και μεγαλύτερη
ηλεκτρική εκκένωση που προκλήθηκε από την σύγκρουση της ηλεκτράμαξας της
εμπορικής αμαξοστοιχίας με την κολώνα μέσης τάσης της γραμμής ανόδου.

Στη συνέχεια, υπήρξε η δημιουργία εστίας και η ανάφλεξη του σπρέι λαδιού των
μετασχηματιστών
τόσο της επιβατικής όσο και της πρώτης εμπορικής ηλεκτράμαξας,
εξ’ αιτίας της δεύτερης ηλεκτρικής εκκένωσης.

Η φωτιά, στη συνέχεια, ακολούθησε την πορεία των μετασχηματιστών των δύο ηλεκτραμαξών μέσω του νέφους του ελαίου σιλικόνης που υπήρχε ήδη στον αέρα και κατέληξε να καίει το έλαιο σιλικόνης που είχε απομείνει στους μετασχηματιστές με την δημιουργία δύο εστιών.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σπρέι ελαίου (3x2400kg=7200kg!) των τριών (3) μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών, εξαπλώθηκε παντού και “κάλυψε” όλα τα αντικείμενα σε μεγάλη έκταση γύρω από την σύγκρουση, όπως και αποδεικνύεται παρακάτω από τα αποτελέσματα των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους.

Το site μας εξασφάλισε αποκλειστικές ανέκδοτες φωτογραφίες που δεν έχουν κατατεθεί ως προανακριτικό υλικό και σας τις παρουσιάζει σήμερα στο παρακάτω βίντεο.

Κοινοποίησε το