Pearl xpress – Mία από τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές του Πλανήτη

ΑΠΊΣΤΕΥΤΑ ΚΟΣΜΟΣ

Το X-Press Pearl ήταν πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Super Eco 2700 ταξινομημένο στη Σιγκαπούρη.

Το πλοίο άρχισε να λειτουργεί τον Φεβρουάριο του 2021 και είχε μήκος περίπου 186 μέτρα (610 πόδια). Λειτουργούσε από για λογαριασμό της εταιρείας X-Press Feeders.

Στις 20 Μαΐου 2021, το X-Press Pearl έπληξε τις ακτές του Κολόμπο της Σρι Λάνκα.

Το σκάφος κατακλύστηκε από τις φλόγες μέχρι τις 27 Μαΐου και κάηκε ολοσχερώς.

Η πυρκαγιά θεωρήθηκε ότι ήταν υπό έλεγχο από τους πυροσβέστες της Σρι Λάνκα στις 27 Μαΐου 2021 μετά από επτά ημέρες που η φωτιά κατέκαιγε τα πάντα.

Η φωτιά κράτησε 12 ημέρες και τελικά το σκάφος βυθίστηκε στις 2 Ιουνίου καθώς ρυμουλκούταν σε βαθύτερα νερά.

Το περιστατικό θεωρήθηκε η χειρότερη θαλάσσια οικολογική καταστροφή στην ιστορία της Σρι Λάνκα για τα χημικά προϊόντα που χύθηκαν.

Το X-Press Pearl μετέφερε 1.486 εμπορευματοκιβώτια, με περιεχόμενο συμπεριλαμβανομένων 25 τόνων νιτρικού οξέος (το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή λιπασμάτων και εκρηκτικών), άλλα χημικά, καλλυντικά και σφαιρίδια πολυαιθυλενίου χαμηλής πυκνότητας (LDPE), όταν αναχώρησε από το λιμάνι του Hazira στις 15 Μαΐου 2021, φτάνοντας στο Κολόμπο στις 19 Μαΐου.

Το πλήρωμα είχε ανακαλύψει ότι ένα εμπορευματοκιβώτιο που φορτώθηκε στο Jebel Ali είχε διαρροή νιτρικού οξέος και είχε ζητήσει από τα λιμάνια Hamad και Hazira να επιτρέψουν την εκφόρτωσή του, αλλά δεν χορηγήθηκε άδεια.

Σύμφωνα με την X-Press Feeders, τα αιτήματα απορρίφθηκαν επειδή “δεν υπήρχαν άμεσα διαθέσιμες εξειδικευμένες εγκαταστάσεις ή εμπειρογνωμοσύνη για την αντιμετώπιση του διαρροής οξέος” και το πλοίο προχώρησε στο προγραμματισμένο ταξίδι του στο Κολόμπο.

Το πλοίο έφτασε στο Κολόμπο τη νύχτα της 19ης Μαΐου και ήταν αγκυροβολημένο στο εξωτερικό λιμάνι περιμένοντας ένα αγκυροβόλιο. Το πλοίο δεν δήλωσε έκτακτη ανάγκη για διαρροή οξέος φορτίου. Στις 20 Μαΐου, οι πράκτορες του πλοίου ζήτησαν την επανεπεξεργασία του κοντέινερ. Ο λιμενικός πλοίαρχος Nirmal de Silva είπε ότι ως θαλάσσιο κέντρο, το Κολόμπο είχε την εμπειρία να βοηθήσει. Στη συνέχεια, το πλοίο εξέδωσε την πρώτη του έκθεση για πυρκαγιά, την οποία το πλήρωμα είχε σβήσει χρησιμοποιώντας το ενσωματωμένο σύστημα.

Αναφέρθηκε ότι το πλοίο πήρε φωτιά στις 20 Μαΐου, 9,5 ναυτικά μίλια (17,6 χλμ., 10,9 mi) βορειοδυτικά του λιμένα του Κολόμπο.

Το Πολεμικό Ναυτικό της Σρι Λάνκα, μαζί με την Αρχή Λιμένων της Σρι Λάνκα, η οποία επιβιβάστηκε στο πλοίο για να ανακαλύψει την αιτία της πυρκαγιάς, υποψιάστηκε ότι η πυρκαγιά θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει ως αποτέλεσμα της αντίδρασης χημικών στο πλοίο.

Κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς, το πλοίο είχε πλήρωμα 25 μελών.

Αν και οι αρχικές αναφορές συνέδεαν το περιστατικό με διαρροή οξέος, ο Λιμενάρχης Ντε Σίλβα είπε ότι η φωτιά ξέσπασε στο νούμερο 2 του X-Press Pearl ενώ το δοχείο ήταν στοιβασμένο στο κατάστρωμα. Χρειάστηκε μια πληρέστερη έρευνα για τον προσδιορισμό της αιτίας, είπε. [19]

Στις 25 Μαΐου, πραγματοποιήθηκε μια μεγάλη έκρηξη μέσα στο σκάφος και και τα 25 μέλη του πληρώματος εκκενώθηκαν με ασφάλεια από το σκάφος. [23] [24] Δύο μέλη του πληρώματος της Ινδίας που υπέστησαν τραυματισμούς κατά την έκρηξη εισήχθησαν στο Εθνικό Νοσοκομείο της Σρι Λάνκα στο Κολόμπο. [25] [26]

Η φωτιά συνέχισε να καίγεται στις 25 Μαΐου, και αργά το απόγευμα τα εμπορευματοκιβώτια έπεφταν από το σκάφος στη θάλασσα. Η Αρχή Θαλάσσιας Προστασίας του Περιβάλλοντος της Σρι Λάνκα (MEPA) κήρυξε εκδήλωση πετρελαιοκηλίδας Tier II από τις δεξαμενές επί του πλοίου καθώς η φλόγα επιδεινώθηκε.

Η Ινδία απέστειλε σκάφη ακτοφυλακής ελέγχου πυρόσβεσης και ελέγχου της ρύπανσης, ένα ρυμουλκό και ένα αεροσκάφος ναυτικής αναγνώρισης Dornier για να βοηθήσουν στα μέτρα περιορισμού και ζητήθηκε από τους αλιείς να μείνουν μακριά από το πλοίο.

Ο πρόεδρος του MEPA Dharshani Lahandapura είπε στις 26 Μαΐου ότι 378 τόνοι πετρελαίου ήταν πάνω στο σκάφος και περίπου το ήμισυ θα μπορούσε να διαρρεύσει στη θάλασσα μετά τον τερματισμό της πυρκαγιάς.

Οι κακές καιρικές συνθήκες εμπόδισαν την ανάπτυξη βραχιόνων συγκράτησης πετρελαίου γύρω από το πλοίο, αλλά οι αρχές ήταν έτοιμες να καθαρίσουν κάθε λάδι που έφτασε στην ακτή.

Μέχρι το πρωί, τα καμένα συντρίμμια και μερικά πεσμένα φορτία ξεπλύθηκαν στην ακτή Negombo της Σρι Λάνκα.

Στις 29 Μαΐου, το X-Press Pearl εξακολουθούσε να καίει και να καπνίζει, παρόλο που οι φλόγες ήταν κάτω. Η ακεραιότητα του κύτους ήταν ακόμη ανέπαφη. Τα πυροσβεστικά ρυμουλκά συνέχισαν να ρίχνουν νερό στο πλοίο.

Η Πολεμική Αεροπορία της Σρι Λάνκα έριξε ξηρή χημική σκόνη. Το σκάφος Ινδικής Ακτοφυλακής ICG Samudra Prahari, ένα πλοίο ελέγχου της ρύπανσης, προσχώρησε στην ειδική ομάδα.

Μέχρι το πρωί της 30ης Μαΐου, η φωτιά είχε ως επί το πλείστον σβήσει και εξακολουθούσε να ψεκάζεται νερό.

Οι διασώστες επιβιβάστηκαν στο σκάφος την 1η Ιουνίου για τον πρώτο έλεγχο.

Οι διασώστες βρήκαν ότι το μηχανοστάσιο πλημμύρισε και ο καπνός βγαίνει ακόμα από τα φορτία 1, 2 και 3 κατά διαστήματα.

Αποκαλύφθηκε ότι η πυρκαγιά είχε τεθεί υπό έλεγχο στις 21 Μαΐου και οι προσπάθειες ψύξης συνεχίστηκαν για να αποφευχθεί η διατήρηση της φωτιάς. Στις 22 Μαΐου, η Πολεμική Αεροπορία της Σρι Λάνκα ανέπτυξε ένα ελικόπτερο Bell 212 στις επιχειρήσεις διάσωσης. Από τα 25 άτομα του πληρώματος του πλοίου, δύο μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο. Στις 25 Μαΐου, η Ινδία έστειλε τα ICG Vaibhav, ICG Dornier και Tug Water Lilly για να βοηθήσουν το Ναυτικό της Σρι Λάνκα να σβήσει τη φωτιά. Το εξειδικευμένο πλοίο αντιμετώπισης της ρύπανσης της Ινδίας Samudra Prahari έφτασε εκεί στις 29 Μαΐου. Η Ινδία είχε ονομάσει τις προσπάθειες διάσωσης Επιχείρηση Sagar Araksha 2.

Η Αρχή Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος της Σρι Λάνκα (MEPA) δήλωσε ότι αξιολογεί τις περιβαλλοντικές ζημίες και συλλέγει στοιχεία. Έγιναν σχέδια για την υποβολή προσωρινής αξίωσης. Η ρύπανση από πλαστικό και ρητίνη από το χυμένο φορτίο ξεβράστηκε στις παραλίες της Σρι Λάνκα από τις 27 Μαΐου.

Τα σφαιρίδια LDPE έχουν επίσης ξεβραστεί σε κοντινή περιοχή.

Σύμφωνα με το MEPA, υπήρχαν τρία δοχεία πλαστικών σβόλων στο πλοίο, το καθένα βάρους 26.000 κιλών.

Ο Laurel Wamsley της NPR περιέγραψε το περιστατικό ως περιβαλλοντική καταστροφή τον Ιούνιο του 2021.

Εμπειρογνώμονες στον τομέα της υγείας και το MEPA προειδοποίησαν επίσης ότι υπάρχουν πιθανότητες για ήπιες βροχές οξέος στη Σρι Λάνκα λόγω της εκπομπής διοξειδίου του αζώτου.

Οι αρχές της Σρι Λάνκα απαγόρευσαν την παράκτια αλιεία από το Kalutara στο Negombo, λόγω φόβων μόλυνσης. Περίπου 5.600 ψαρόβαρκες δεν μπόρεσαν να βγουν για ψάρεμα και η κυβέρνηση τους υποσχέθηκε αποζημίωση.

Οι άνθρωποι κλήθηκαν επίσης από τη MEPA να μην αγγίξουν τα συντρίμμια του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι μολυσμένα με τοξικές ουσίες.

Υποβλήθηκε αστυνομική καταγγελία για τη διερεύνηση αμέλειας. Συγκεντρώθηκε επίσης μια ειδική ομάδα για την εκτίμηση των μακροπρόθεσμων περιβαλλοντικών ζημιών. Τα νεκρά ψάρια και οι χελώνες συνέχισαν να ξεβράζονται στις παραλίες της Σρι Λάνκα και εξετάζονται για να διαπιστωθεί εάν οι θάνατοι τους προκλήθηκαν από τη διαρροή.

Από τα 1.486 δοχεία, 81 από αυτά θεωρήθηκαν ως τοξικά επιβλαβή επικίνδυνα δοχεία, συμπεριλαμβανομένων 5 τόνων νιτρικού οξέος.

Τον Ιούνιο του 2021, αναφέρθηκε ότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε βυθιστεί, γεγονός που θα προκαλούσε δυσμενείς επιπτώσεις στα θαλάσσια είδη.

Στις 2 Ιουνίου, οι διασώστες δημιούργησαν μια γραμμή ρυμούλκησης του X-Press Pearl μακριά από την ακτή, όταν η πρύμνη χτύπησε τον πυθμένα αναγκάζοντάς τους να ακυρώσουν την επιχείρηση. Ο καπετάνιος του Ναυτικού της Σρι Λάνκα, Indika de Silva, δήλωσε ότι δεν είναι σαφές εάν είχε απομείνει άκαυστο πετρέλαιο στο πλοίο, αλλά οι αρχές ήταν σε επιφυλακή για πετρελαιοκηλίδα.

Η Σρι Λάνκα διέταξε τους διασώστες να αφαιρέσουν το πετρέλαιο, εάν υπήρχε. Η X-Press Feeders δήλωσε ότι είχε προσλάβει Oil Spill Response Limited για να υποστηρίξει την προσπάθεια.

Ο διευθύνων σύμβουλος της X-Press Feeders Shmuel Yoskovitz ζήτησε συγγνώμη από το λαό της Σρι Λάνκα για το συμβάν. “Θα ήθελα να εκφράσω τη βαθιά μου λύπη και τη συγγνώμη για τον λαό της Σρι Λάνκα για τη ζημιά που προκάλεσε αυτό το περιστατικό στην επιβίωση και στο περιβάλλον της Σρι Λάνκα”, ανέφερε σε συνέντευξή του στο Channel News Asia της Σιγκαπούρης.

Οι αρχές είχαν συλλέξει 1.075 τόνους συντριμμιών, συμπεριλαμβανομένης της άμμου, τα οποία είχαν αποθηκευτεί σε εμπορευματοκιβώτια έως τις 08 Ιουνίου.

Από τις 15 Ιουνίου 2021, περίπου 40 νεκρές χελώνες αναφέρθηκαν ότι έχουν βγει στην ακτή.

Εκτός από τις χελώνες, πολλά είδη ψαριών, φάλαινες και 7 δελφίνια βρέθηκα νέκρα με αρκετά σημάδια καψίματος.

Χιλιάδες ήταν και τα θαλάσσια είδη που ξεβράστηκαν στις ακτές, έχοντας πάθει δηλητηρίαση από τα πλαστικά σφαιρίδια που κατάπιαν και τα οποία ήταν εξαιρετικά δηλητηριώδη.

Κοινοποίησε το