To «ΠΑΙΣ» και το 5ο ΓΕΛ Σερρών στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης

ΕΛΛΑΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Στις 12 Σεπτεμβρίου 2021 οι μαθητές του 5 ου Γενικού Λυκείου Σερρών, μετά από
πρόσκληση της Διεύθυνσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης της περιφέρειας Κ.
Μακεδονίας, παρουσίασαν στο Περίπτερο της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και
Καινοτομίας της ΔΕΘ δύο ρομποτικά οχήματα τα οποία κατασκεύασαν.


Συγκεκριμένα οι μαθητές του 5 ου Γενικού Λυκείου Σερρών, του 1 ου Γενικού Λυκείου
Σερρών, των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
(ΕΕΕΕΚ) Σερρών και του τομέα Πληροφορικής του 1 ου ΕΠΑΛ Καβάλας
δημιούργησαν ένα δίκτυο σχολείων με σκοπό την προώθηση της σχολικής
επιχειρηματικότητας και την καλλιέργεια των επιχειρηματικών δεξιοτήτων των
μαθητών.

Στο πλαίσιο αυτό ιδρύσαμε την μαθητική εικονική επιχείρηση με την
επωνυμία «ΠΑΙΣ», η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της μηχανικής ρομποτικής.
Βασικός στόχος του εγχειρήματος είναι η κατασκευή ενός τετράτροχου ρομποτικού
οχήματος, το οποίο θα έχει πολλαπλές χρήσεις και εφαρμογές στην καθημερινή ζωή.
Αξιοποιώντας τα λογισμικά και τον τεχνομηχανικό εξοπλισμό της τεχνολογίας LEGO
V3, Arduino και Raspberry, και με άξονα τα οφέλη της υψηλής τεχνολογίας για τον
άνθρωπο και το περιβάλλον, φιλοδοξούμε να σχεδιάσουμε, να κατασκευάσουμε και
να διαθέσουμε στην ελληνική αγορά ένα όχημα υψηλής νοημοσύνης. Το όχημα αυτό
θα προγραμματίζεται για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ένα μεγάλο εύρος
χρηστών, ακόμα και από άτομα με ειδικές ανάγκες, τόσο για επαγγελματικούς όσο
και για ιδιωτικούς σκοπούς.


Κατά βάση, το όχημά μας προορίζεται να χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη, την
ανάπτυξη και την έκφραση των δεξιοτήτων των παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα
του αυτισμού, που αντιμετωπίζουν συχνά δυσκολίες με τις κινητικές δραστηριότητες
και τις δραστηριότητες δημιουργικότητας. Εξάλλου διεθνείς έρευνες έχουν
καταδείξει ότι οι κατασκευές με το εκπαιδευτικό υλικό της LEGO αποτελούν
ιδιαιτέρως ευεργετικό και πολύ χρήσιμο εργαλείο για την εξυπηρέτηση των
αυτιστικών παιδιών, που συχνά παρουσιάζουν ελλειμματική προσοχή,
υπερκινητικότητα και έλλειμμα συγκέντρωσης σε μια δραστηριότητα για πολλή ώρα.
Το συγκεκριμένο όχημα θα προγραμματιστεί, ώστε να συγκεντρώνει την προσοχή
τους στις ενέργειες ρουτίνας στις οποίες πρέπει να προβούν μέσα από «εντολές
κινήσεων», προκειμένου οι ενέργειες αυτές να καθίστανται συντονισμένες και
αποτελεσματικές (πχ βούρτσισμα δοντιών, ένδυση, υπόδηση κλπ), Μέσα από αυτή
τη διαδικασία τα αυτιστικά παιδιά είναι δυνατό να αποκτήσουν μεγαλύτερη
αυτονομία στην καθημερινότητά τους και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους
Επιπρόσθετα, η κατασκευή μας μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μία ποικιλία
δραστηριοτήτων, όπως για παράδειγμα αγροτικό τομέα και κυρίως στις αγροτικές
καλλιέργειες, καθώς έχει τη δυνατότητα αυτόνομης και τηλεχειριζόμενης πλοήγησης.
Διαθέτοντας ένα πλήθος αισθητήρων, θα μπορεί να επιτελεί ένα πλήθος λειτουργιών,
όπως είναι η χαρτογράφηση της περιοχής, η μέτρηση και καταγραφή της
θερμοκρασίας του εδάφους και του αέρα και η μέτρηση της υγρασίας, ενώ μπορεί να
δεχτεί και videocamera και να κάνει λήψη και αποστολή φωτογραφιών στους
χρήστες, προκειμένου να ενημερώνονται εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο
για την κατάσταση των καλλιεργειών τους, τυχόν ασθένειες από τις οποίες έχουν
προσβληθεί, την ετοιμότητα των καρπών για συγκομιδή, αντικείμενα που
ενδεχομένως έχουν παρεισφρήσει στην καλλιεργήσιμη έκταση, παρουσία ζώων που
πιθανώς καταστρέφουν την παραγωγή κλπ. Με την «ευφυΐα, επίσης, που θα διαθέτει
η κατασκευή μας, θα μπορεί να συλλέγει πληροφορίες ανεξαρτήτως καιρικών
συνθηκών, ενώ θα μπορεί να διαχειρίζεται ακόμη και μεμονωμένα φυτά!

Ομοίως, η κατασκευή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τον έλεγχο της κατάστασης
των φυτών σε μικρότερο επίπεδο (πχ οικιακοί κήποι), λειτουργία πολύ σημαντική
κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, οπότε και οι ανάγκες των φυτών και των
λαχανικών είναι ιδιαίτερα αυξημένες.
Παράλληλα, το όχημά μας μπορεί να αξιοποιηθεί και σε άλλους επαγγελματικούς
χώρους, όπως για παράδειγμα σε μεγάλες αποθήκες, για την παρακολούθηση των
εμπορευμάτων.


Σε όλο αυτό το επιχειρηματικό εγχείρημα έχουμε αξιόλογους συνεργάτες. Τον κ.
Τσιμπίρη Αλκιβιάδη, Επίκουρο Καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής,
Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος καθώς και
τον τον κ. Φραγγίδη Γαρύφαλλο, Καθηγητή Εφαρμογών του Τμήματος Διοίκησης
Επιχειρήσεων του Διεθνούς Πανεπιστημίου.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αρωγός στην προσπάθειά μας αυτή στέκεται και ο
Σύλλογος γονέων του 5 ου ΓΕΛ Σερρών .


Εξάλλου η εφαρμογή της ρομποτικής και η αξιοποίηση αυτοκινούμενων οχημάτων
σε γεωργικά περιβάλλοντα δεν είναι άγνωστη σήμερα. Εδώ και δεκαετίες αρκετές
εταιρείες δραστηριοποιούνται στον χώρο διαθέτοντας αντίστοιχα προϊόντα. Τα
περισσότερα από αυτά, όμως, είναι ενεργοβόρα, είναι μεγάλων διαστάσεων
–επομένως δεν είναι αρκετά ασφαλή – και δεν επιδέχονται αναβαθμίσεις. Το
ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της δικής μας κατασκευής θα είναι το πολύ χαμηλό
κόστος σε σχέση με τα υπάρχοντα συστήματα, το χαρακτηριστικό της ανοιχτής
αρχιτεκτονικής, που θα επιτρέπει σε όποιον το επιθυμεί να το τροποποιεί και να το
αναβαθμίζει, καθώς και η χαμηλή ενέργεια που θα χρησιμοποιεί.


Πρόκειται, επομένως, για μια κατασκευή υψηλής νοημοσύνης, η οποία ευελπιστούμε
ότι σύντομα θα κερδίσει την εμπιστοσύνη και τις καρδιές των χρηστών της!

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι αρωγός στην προσπάθειά μας αυτή στέκεται και ο Σύλλογος γονέων του 5ου ΓΕΛ Σερρών.

Στη φώτο μαθήτριες του ΓΕΛ ενημερώνουν τον Περιφεριάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα και την Τάνια Κιουμουρτζίδου του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας.

Κοινοποίησε το